تاریخ انتشار: ۲۱ آبان, ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۹ کد خبر: 1904
با حضور استاندار و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی یزد:

سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات یزد برگزار شد

سومین نشست کارگروه توسعه صادرات استان یزد به ریاست استاندار و با حضور اعضا با دبیری رئیس اتاق بازرگانی یزد در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست، با اشاره به اهمیت شرکت فعالان اقتصادی در نمایشگاه های بین المللی گفت: شرکت در نمایشگاه های بین المللی و اعزام هیئت های تجاری به کشورهای دیگر باید هدفمند و مبتنی بر توسعه بازارهای هدف باشد.

وی با بیان اینکه حضور واحدهای بزرگ در نمایشگاه های بین المللی نباید متکی به حمایت های دولت باشد، افزود: هزینه برای توسعه بازار واحدها، بخشی از هزینه های تولید در سراسر دنیا شناخته می شود لذا نباید آن را متکی به حمایت های دولت کرد.

فاطمی در ادامه به نگاه ویژه استان به بخش گردشگری و شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق اشاره و بر تهیه بسته حمایتی ویژه ای جهت حضور «فعالین این حوزه ها و واحدهای توانمندِ با توان مالی محدود» در نمایشگاه های بین المللی تاکید کرد.

استاندار یزد در همین راستا افزود: بسته تشویقی برای واحدهایی که بدون اتکا به حمایت های دولتی در نمایشگاه های بین المللی حضور می یابند نیز تدوین و در دستورکار قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از تجربیات موفق سایر استان ها در حوزه های مختلف، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان از تجربیات اتاق های فعال کشور نظیر تهران، اصفهان و تبریز به ویژه برنامه حضور آن ها در نمایشگاه های بین المللی استفاده کند.

استاندار یزد با اشاره به وضعیت کنونی استان در حوزه تولید و صادرات، اظهارداشت: خوشبختانه استان در حوزه تولید پیشتاز است اما در حوزه صادرات با وجود موفقیت های قابل توجه، فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم.

فاطمی عمده ضعف های حوزه صادرات استان را مربوط به زیرساخت ها، نحوه مدیریت و کمبود آموزش عنوان و خاطرنشان کرد: باید با برنامه ریزی جدی مسائل و ضعف های این حوزه را برطرف و تراز تجاری استان را ارتقاء داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم صادرات استان حدود 470 میلیون دلار است، تصریح کرد: رقم واقعی صادرات استان دو برابر این مقدار است که علت آن صادرات برخی کالاهای استان یزد از استان های دیگر به دلیل مشکلات زیرساختی است.

استاندار یزد در همین راستا ادامه داد: یکی از مصادیق مشکلات زیرساختی، صادرات بخش زیادی از پسته استان از استان های دیگر به دلیل نبود آزمایشگاه مرجع در استان است که باید برای آن برنامه ریزی شود.

فاطمی در ادامه بر احصا مشکلات زیرساختی مربوط به حوزه صادرات استان و پیگیری اصلاح آن؛ با توجه به تاثیرگذاری بر تراز تجاری استان، تاکید کرد.

وی همچنین رکن اساسی برای حضور موثر در بازارهای جهانی را استفاده از تجربیات و روش های روز دانست و گفت: هر استانی که از تجربیات بیشتر استفاده و آموزش های بیشتری را فراگیرد، در این حوزه عملکرد مطلوب‌تری خواهد داشت.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه سند یزد نوین باید به عنوان مبنای عمل در حوزه صادرات استان قرار گیرد، افزود: کارگروه توسعه صادرات استان باید با جدیت برنامه ها و پروژه های حوزه صادرات سند یزد نوین را پیگیری و یکی پس از دیگری محقق کند.

وی با اشاره به سرعت حرکت بسیار زیاد قطار اقتصادی و پیشرفت ها در جهان، گفت: با توجه به سفرهای رئیس جمهور به کشورهای دیگر و انعقاد تفاهم نامه هایی در حوزه های اقتصادی و …، استان باید برنامه ریزی لازم برای استفاده از این ظرفیت ها را داشته باشد.

فاطمی در ادامه بر برقراری ارتباط با سفرای کشورها به صورت وبیناری جهت معرفی ظرفیت های اقتصادی و تجاری استان و به تبع آن توسعه و تحکیم روابط تجاری بین کشورها تاکید کرد.

استاندار یزد در پایان کارگروه توسعه صادرات را یکی از مهمترین کارگروه های استان با دبیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی دانست و گفت: نشست های این کارگروه به صورت هفتگی برگزار و برنامه ریزی های لازم جهت ایجاد تحول در این حوزه صورت گیرد.

 

 

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.