تاریخ انتشار: ۱۳ آبان, ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۶ کد خبر: 1639
در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق یزد:

بررسی تهدیدات صادرات محصولات کشاورزی استان یزد/سموم کشاورزی چالش اساسی حوزه صادرات

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یزد سموم کشاورزی را چالش اساسی حوزه صادرات محصولات کشاورزی برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، حسین پهلوان پور با بیان اینکه مشکلات کشاورزی را در حوزه صادرات بررسی می کنیم، اظهار داشت: مهمترین مسئله و چالش حوزه کشاورزی با توجه به قطب بودن آن در استان مسئله سموم است که نیازمند بازنگری جدی است.

وی با بیان اینکه باید روی این مهم توجه ویژه داشت، افزود: محصولات گلخانه ای ایران به روسیه به شدت دچار چالش شده و باید راهکاری برای این موضوع اندیشیده شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه موضوع باقیمانده سموم و کود شیمیایی در محصولات کشاورزی دهه‌هاست به عنوان معضل جدی مرتبط با موضوع امنیت غذایی، سلامت انسان و محیط زیست مطرح بوده که عواقب زیادی بر زیست سالم مردم و جامعه دارد، تصریح کرد: متاسفانه در بررسی هایی که انجام شده، گلخانه داران خیارسبز محصولات خود را به واسطه وجود سموم نمی توانند به روسیه صادر کنند و تولیدات، روانه دامداری می شود.

وی با تاکید بر ضرورت تشدید نظارت‌ها و تقویت قوانین و دستورالعمل‌های کنترلی در طول فرآیند تولید تا صادرات اضافه کرد: باید برای بهبود کیفیت این محصولات نسبت به مدیریت و کاهش میزان سموم در تولیدات و ارتقای سلامت جامعه و محیط زیست اقدام شود.

پهلوان پور با بیان اینکه چند سال قبل وقتی که پسته، این خشکبار لوکس و ارزشمند کشور به دلیل وجود سم افلاتوکسین آسیب جدی دید، گفت: نظارت جدی بر واردات و تامین سموم کشاورزی ضروری است و در شرایطی که صادرات کشور با چالش های مختلف مواجه است باید توجه جدی تری به این مسائل از سوی متولیان امر صورت گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یزد بیان کرد: همواره بر اهمیت بخش صادرات تاکید شده اما مشکلات ما در این حوزه کهنه هستند و برخلاف وعده‌ها، به درستی چاره جویی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی یزد به سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی توجه جدی دارد و این موضوع را بررسی می کند، گفت: توجه بیشتر و تاکید بر رفع موانع صادراتی محصولات و تولیدات کشاورزی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اتاق بازرگانی و در راستای مطالبه صادرکنندگان محصولات کشاورزی است که با تشکیل جلسات تخصصی و پیگیری از مسئولان دنبال خواهد شد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.