تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور, ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۹ کد خبر: 1095
در نشست کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی یزد پیشنهاد شد:

نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی اصلاح شود

اعضای کمیسیون تخصصی توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد در نشست خود با حضور برخی مسئولانی استانی ضمن تبادل نظر در موضوع نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی صادرات خواستار اصلاح نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی شدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، کمیسیون تخصصی توسعه صادرات اتاق بازرگانی با حضور اعضا و مدعوین در کنفرانس اتاق یزد برگزار شد‌ در این جلسه، فعالان صادراتی استان، ضمن هشدار درباره آثار تصمیمات ارزی که به محدودیت صادرات می‌انجامد خواهان تدبیر در تصمیم گیری شده و معتقدند تصمیمات نباید مانع رشد صادرات و یا باعث رکود آن شود.
علی اصغر بیگی؛ رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه پیگیری های از روز گذشته برای تعدیل این نرخ گذاری انجام شده اظهار داشت: امیدواریم دولتمردان به موضوع رقابت در صادرات و شرایط کشور توجه داشته باشند.
وی با بیان اینکه سال های زیادی است که در حوزه صادرات فعال هستم اما نخستین بار است که می بینم دفتر ارزش گذاری گمرک با نرخ ریال یک کالا نسبت به محاسبه پایه صادراتی اقدام می کند، افزود: قطعا این نوع قیمت گذاری فرصت رقابت را از تولیدکننده داخلی در بازارهای بین المللی می گیرد.
نایب رییس اتاق بازرگانی یزد ادامه داد: با چنین تصمیم تعهدات صادراتی صادرکنندگان هم تحقق نمی یابد و قطعا بازارهای خود را از دست می دهند.

رویکرد صادرات سخت‌گیرانه است

علی فرشادپور نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق یزد هم در این نشست با بیان اینکه فعلا این نرخ گذاری ها در حال اجرا است اظهار داشت: طبق استاندارد اجباری تمامی گریدهای کاشی در کلاس تولیدی با اطلاعات کامل بسته بندی می شود که این اطلاعات روی بسته بندی ها درج می شود.
وی با بیان اینکه بسیاری کارخانجات تولیدی در رفع تعهدات ارزی خود با نرخ 1.2 دلار که تا هفته پیش محاسبه می شد دچار مشکل هستند تصریح کرد: انتظار ما از دولت این بود که رفع چالش کند نه اینکه با نرخ گذاری جدید شوک بدتری به تولیدکننده وارد کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی یزد با اشاره به اینکه کاشی صادراتی قیمت جهانی دارد و در شرایط فعلی کشور نمی توانیم با رقبای خارجی، رقابت کنیم افزود: هند رقیب جدی در عرصه کاشی و سرامیک است و دولت باید در نرخ گذاری ها به این موضوع توجه جدی داشته باشد و مانع برای صادرات ایجاد نکند.
وی با بیان اینکه صادر کننده محصولات تولید خود را پیش فروش کرده و بر اساس سفارش مشتری تولید می کند عنوان کرد: این رویه تبعاتی دارد از جمله اینکه بازار فعلی صادراتی که عراق و تقریبا پاکستان است را باید به رقبا واگذار کنیم.
فرشادپور با بیان اینکه رقابت ایران و هند در بازار کاشی و سرامیک عراق را نباید دستکم بگیریم گفت: نگرانی هایی که از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه کاشی و سرامیک وجود دارد این است که هندی ها در حوزه صنعت کاشی و سرامیک ورود کرده اند.
وی با تاکید بر بررسی کارشناسی این قیمت گذاری ها اظهار داشت: رویکرد صادرات سخت‌گیرانه است لذا انتظار داریم نرخ گذاری به روال قبل برگردد و با لحاظ کردن شرایط بازار رقابت و خرد جمعی صادرکنندگان در این خصوص اقدام شود.

رویه فعلی صادرات تعطیلی کارخانه و بیکاری به ارمغان می آورد

نصرالله شریف فرد؛ نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور هم به عنوان مدعو در این نشست با طرح این سوال که 171 درصد افزایش حقوق گمرکی بر چه اساسی است گفت: اگر دولت می خواهد صنعت کاشی را تعطیل کند با همین فرمان جلو برود قطعا در کمتر از سه ماه موفق می شود.
وی با بیان اینکه این صادرات را از روی اجبار انجام می دهیم افزود: اگر گرفتار رکود بازار داخل نبودیم به هیچ عنوان صادرات را با چنین قیمت هایی انجام نمی دادیم و چون مازاد تولید صادر می شود کارخانه ها فعال مانده اند اما با این رویه قطعا تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران را به دنبال خواهد داشت.
عضو انجمن کاشی و سرامیک کشور ادامه داد: دولت از صادرات کاشی و سرامیک پشتیبانی و حمایت قابل قبولی نمی‌کند.
وی با اشاره به مشکلات متعدد پیش روی تولید در قطعی برق و تعطیلی دو ماهه کارخانه ها به واسطه این اقدامات دولت تصریح کرد: توان رقابت نداریم و نمی توانیم با کشورهایی نظیر چین و هند رقابت کنیم و در شرایط تحریم، این تصمیم مانع بزرگ پیش روی صادرات است و اگر رفع نشود به زودی چالش تعطیلی و نابودی تعدادی از واحدها را خواهیم داشت.

 

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.