تاریخ انتشار: ۷ بهمن, ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۲ کد خبر: 3039
نشست هفتم کمیسیون پول، سرمایه، مالیات و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی یزد:

معرفی مشوق های سرمایه گذاری خارجی در ایران | سرمایه گذاری خارجی دریزد از 700 به 35 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است

هفتمین نشست کمیسیون پول، سرمایه، مالیات و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی یزد با حضور جمعی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان، سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان استان در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، نشست کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی یزد با حضور جمعی از فعالین اقتصادی استان یزد، مسئولان و مدیران اقتصادی برگزار شد.

علیرضا وطن دوست، رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی یزد، در این نشست با بیان اینکه کمیسون پول و سرمایه اتاق، فرصت مناسبی برای بررسی و جذب سرمایه‌گذار خارجی در استان را فراهم کرده به بررسی آخرین مصوبات دولت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی پرداخت.

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان یزد گفت: وضعیت استان یزد در طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی سال ۱۴۰۱ با یک طرح جدید در رتبه ۲۶ام قرار داشته است.

وطن دوست افزود: بیشترین حجم سرمایه‌گذاری مصوب خارجی مربوط به کشور روسیه با سه طرح، افعانستان با ۵۹ طرح، عراق با ۱۴ طرح، ایرانیان مقیم خارج ۲۴ طرح در کل کشور بوده است

معاون مدیر کل جذب سرمایه گذاری‌های خارجی وزارت اقتصاد و دارایی نیز در این نشست با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری کشورزیاد است، اظهار داشت: ویزای گردشگری برای 23 استان را پیگیری و بسته‌هایی برای جذب سرمایه گذار تصویب شده است.

مجید الماسی ادامه داد: بسته‌هایی طراحی شده، علاوه بر توسعه صنعت گردشگری در حوزه  بازرگانی و رفت و آمد تجار نقش آفرین خواهند بود، افق نگاه ما در توسعه گردشگری، جذب سرمایه‌گذار بوده است.

الماسی تصریح کرد: یزد ظرفیت منحصر به فردی در این زمینه دارد، باید در وزارت میراث برای کریدور شمال به جنوب و در مناطق بکر فرآیندهی اجرا شود تا مکان های تفریحی، هتل‌ها و زیست بوم هایی برای جذب سرمایه گذار خارجی  تعریف شود.

وی گفت: استان یزد به شدت مستعد این اقدام است تا به واسطه جذب گردشگران و اجرای سند یزد نوین، محورهای جذب سرمایه گذاری خارجی را برای استان یزد در حوزه گردشگری فراهم کند، در آینده نیز برنامه‌های بعدی خود را در برقراری پرواز مستقیم از کشورهای مقصد به ایران خواهیم داشت.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد نیز در این نشست مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را برای فعالین اقتصادی تشریح کرد.

دهقان منشادی گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها، روش‌های سرمایه‌گذاری خارجی مورد قبول شامل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با ایجاد شرکت یا خرید درصد یا همه شرکت فعال، انواع مشارکت و ترتیبات قراردادی، خرید سهام از بازار سهام و سپرده‌گذاری در بانک است.

وی افزود: یکی دیگر از مشوق‌ها روش‌های ثبت سرمایه وارد شده مورد قبول شامل آورده نقدی بانکی و گمرکی، ورود طلا به کشور و ورود ماشین آلات ‌تولیدی است.

دهقان منشادی در ادامه به پوشش های حمایتی ایران از سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: ورود سرمایه نقدی و غیرنقدی صرفا بر اساس مجوز سرمایه گذاری و بدون نیاز به مجوز دیگر، عدم وجود هیچگونه محدودیت در حجم سرمایه خارجی، تضمین سرمایه خارجی در قبال ملی شدن و سلب مالکیت، امکان انتقال اصل سرمایه، سود سرمایه و منافع حاصل از بکارگیری سرمایه به صورت ارز و کالا، تضمین آزادی صادرات کالای تولیدی بنگاه اقتصادی سرمایه‏پذیر از این جمله هستند.

دهقان دیگر تسهیلات و ویژگی‌های سرمایه‌گذار مستقیم خارجی را سرمایه گذاری در کلیه زمینه‌های مجاز برای فعالیت بخش خصوصی، عدم وجود هیچگونه محدودیتی از نظر درصد مشارکت، سرمایه گذاری در چارچوب ترتیبات، تضمین جبران زیان سرمایه گذاری خارجی ناشی از ممنوعیت یا توقف اجرای موافقت نامه مالی، تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی طرح سرمایه گذاری توسط دستگاه دولتی طرف قرارداد عنوان کرد‌.

 

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد گفت: مشوق‌های ما برای سرمایه‌گذاری خارجی بر اساس قانون فیپا نیز، اقامت 5 ساله به سرمایه گذاران دارای مجوز با ورود 90 هزار دلار، بهره مندی از همه مزایای سرمایه گذار داخلی و بهره مندی از خودروی خارجی مصرفی با ورود سرمایه 300 هزار دلاری است.

در این نشست گزارشی از وضعيت سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان یزد ارائه و اعلام شد در سال 1397 حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در یزد حدود ۷۰۰ میلیون دلار بوده و اکنون این عدد به ۳۵ میلیون دلار رسیده است که تنها ۷۰ درصد آن محقق شده است.

همچنین دیگر افراد حاضر در این نشست دیدگاه‌ها و تجارب خود در امر سرمایه‌گذاری خارجی مشترک را بیان کرده و پیشنهاداتی برای تسهیل‌گیری امر سرمایه‌گذاری داخلی را مطرح کردند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.