مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد | جلسه 71| 3 شهریور1401

3 شهریور, 1401 ۱۸:۳۹

پیش از دستور

–           سخنان ریاست اتاق

–           سخنان معاونت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان

–           سخنان معاونت سازمان جهاد کشاورزی استان

 

دستور جلسه:

–             بررسی چالشهای نقدینگی زیربخشهای اقتصادی استان

–             بررسی راههای مقابله با رکود اقتصادی

–       بررسی مشکلات ناشی از محدودیت های انرژی و تأثیر آن بر تولید و اشتغال استان

–             بیان نقطه نظرات اعضا محترم شورا

–             بیانات ریاست محترم شورا

پیش از دستور:

محمدرضا قمی، دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان: در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از حضور بخش دولت و همکاری با بخش خصوصی درباره تاریخچه برگزاری اینگونه نشست ها اظهار داشت: در سال 1390 براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قانون بهبود فضای کسب و کار به تصویب رسید. یکی از مصوبات ذیل این قانون تشکیل شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در سطح استان ها و همچنین در سطح ملی بود.

محمدرضا قمی آغاز برگزاری نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان یزد را از سال 1392 اعلام کرد و بیان داشت: در این شورا، 280 مصوبه استانی و 35 پیشنهاد در سطح ملی مطرح گردید که تعدادی از این مصوبات استانی به مرحله اجرا رسیده و در سطح ملی نیز برخی از مصوبات به وسیله هیئت وزیران به تصویب رسیده و اجرایی شده است.

قمی خاطرنشان کرد: در سال 1401 و با تاکید بر دانش بنیان ها در نام گذاری این سال، از 6 جلسه برگزار شده در سال جاری 5 جلسه به دانش بنیان ها اختصاص داده شده که امید است این روند در آینده نیز ادامه یابد. وی در معرفی برخی از مهم ترین مصوبات که در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت استان یزد به تصویب رسیده به موضوع بورسیه شغلی دانشجویان اشاره کرد و گفت: استان یزد مبتکر این طرح بوده و امید است سایر استان ها نیز از این مهم الگو برداری کرده تا بتوان همکاری بین صنعت و دانشگاه را بیش از پیش برقرار کرد.

قمی همچنین اجرای کامل قانون بهبود فضای کسب و کار را ضروری دانست و عنوان کرد: علیرغم وجود این قانون از سال 1390 اما فعالان اقتصادی همچنان با تصمیمات خلق الساعه روبرو بودند که خوشبختانه طی بخشنامه دولت سیزدهم به تمامی سازمان ها و نهاد های مربوطه برای جلوگیری از تصمیمات آزار دهنده اقتصادی دستوراتی صادر گردید و امید است که این مشکلات رفع گردد.

رئیس اتاق بازرگانی استان یزد در تکمیل سخنان خود از مدیریت قابل تقدیر برق در فصل تابستان به عنوان یکی از مصوبات این شورا سخن گفت و افزود: از آنجایی که استان یزد استانی صنعتی و معدنی است، مدیریت قطعی برق اهمیت دوچندان دارد، خوشبختانه قطعی 900 مگاواتی برق در سال جاری به 300 مگاوات تقلیل یافت و مشکل برق استان به خوبی مدیریت شد که بسیار قابل تقدیر است.

مصطفی نجاتی، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: استان یزد در حوزه صنعت به طور کلی با اقداماتی که انجام شده است چهارمین استان توسعه یافته صنعتی کشور به حساب می آید که در این راستا 3260 واحد تولیدی در سطح استان فعال بوده و برای 100 هزار نفر اشتغال آفرینی صورت گرفته و همچنین تولیدات این واحدهای تولیدی به 1400 نوع کالا رسیده است که از این تعداد 410 کالا به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. مصطفی نجاتی استان یزد را قطب سه محصول مهم در کشور معرفی و گفت استان یزد قطب کاشی کشور بوده به طوریکه 60 درصد تولیدات کشور و به تبع 60 درصد از صادرات استان یزد را این محصول در اختیار داشته و امید است که با رعایت موارد محیط زیستی این صنعت همچنان به رشد خود ادامه دهد.

پیوست های صورت جلسه