مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد | جلسه 87| 23آذر 1402

14 دی, 1402 ۰۹:۵۶

پیش از دستور

-1 خیر مقدم و گزارش عملکرد اقتصادی

-2 سیمای بازرگانی خارجی استان یزد

دستور جلسه

-1 موانع مقرراتی مرتبط با صادرات در استان یزد

-2 موانع مقرراتی مرتبط با واردات در استان یزد

پیش از دستور 1: خیر مقدم و گزارش عملکرد اقتصادی

هشتاد و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست استاندار یزد و با حضور نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی استان یزد برگزار شد.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد در آغاز این نشست به بیان مشکلاتی که واحدهای صنعتی استان با آن روبرو هستند پرداخت و گفت: واحدهای تولیدی با مشکل نقدینگی، سرمایه در گردش و به‌تبع تهیه مواد اولیه و عدم تأمین تسهیلات به‌وسیله بانک‌ها و همچنین مسائل مربوط به تخصیص ارز در شرایطی که شرکت‌ها با کمبود تقاضا و عدم وصول از سوی دولت و سایر مشتریان روبه‌رو هستند. مجتبی دستمالچیان افزود: این موضوع باعث شده است علی‌رغم فراهم بودن تجهیزات برای تولید امکان افزایش تولید وجود نداشته باشد و عدم حمایت دولت از صادرات نیز باعث کاهش صادرات شده است.

پیش از دستور 2: سیمای بازرگانی خارجی استان یزد

حسینی مشهدی سرپرست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد در ارائه گزارشی از سیمای بازرگانی خارج استان اظهار داشت: طبق آخرین گزارش‌ها از ارزش صادرات کالا در کشورهای مختلف در سال،2022 ایران رتبه 49 را کسب کرده و این کشور چین است که در رتبه اول قرار دارد. وی همچنین تصریح کرد: در ارزش صادرات کالا در خاورمیانه نیز ایران رتبه هشتم را در اختیار دارد و رتبه اول در اختیار عربستان سعودی با 411 هزار و 184 میلیون دلار بوده و این آمار با احتساب فروش نفت است. حسینی در خصوص آمار صادرات در استان یزد نیز بیان داشت: استان یزد در ۶ماهه نخست سال 1402 رتبه 16 ام را کسب کرده و 1 درصد از ارزش تجارت کشور را در اختیار دارد و یزد همچنین از لحاظ وزن صادرات در رتبه ششم قرار گرفته است.

به گفته وی؛ نکته قابل‌تأمل در آمار ارائه شده این است که صادرات یزد تقریباً 2 برابر آمار اعلام شده بوده و این تناقض از آن جهت است که بخشی از صادرات استان از گمرکهای سایر استانها انجام میگیرد هرچند طبق آمار ارائه شده در 8 ماهه نخست سال جاری آمار صادرات 32 هزار و 243 میلیون دالر در سطح کشور بوده که استان یزد 1 درصد از این آمار را به خود اختصاص داده و تراز تجاری استان نیز 149میلیون دلار در هشت ماه بوده و سیر مثبتی را طی کرده است.

حسینی در خصوص کشورهای مقصد در حوزه صادرات و کالاهای صادراتی نیز عنوان داشت: در کل کشور چین، عراق، امارات، ترکیه و هند مقاصد صادراتی هستند و در استان یزد بیشترین صادرات به کشورهای عراق، امارات، پاکستان، افغانستان، عمان و ترکیه صورت می‌گیرد. به گفته حسینی، کاشی و سرامیک، هیدروکربن‌های سبک، اکسیدهای مولیبدن، پروفیل، شمش فولادی، نایلون، نایلکس و محصولات کشاورزی بیشترین کالاهای صادر شده از استان یزد بوده است.

وی همچنین در خصوص حوزه واردات نیز گفت: در حوزه واردات نیز کشورهای طرف قرارداد در سطح کشور امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند هستند و در استان یزد ترکیه، چین، هلند، ایتالیا و امارات کشورهای طرف معامله برای واردات هستند و بر اساس آمار موجود بیشترین واردات استان در حوزه مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید بوده است.

حسینی همچنین با بیان اینکه در سطح کشور پایشی جهت دستیابی به مولفه‌های کلیدی به‌عنوان موانع بهبود انجام شده، عنوان کرد: در راستای این پایش 3 مولفه کلیدی مطرح شد که از مهم ترین آن ها غیرقابل پیش بینی بودن قیمتها و همچنین بی ثباتی سیاستها و مقررات اجرایی کسب و کار بوده است که باید تدبیری برای اصلاحات  در این باره قبل از هر کاری اندیشیده شود و پیشنهاد ما این است که آخرین تغییرات در حوزه قوانین و مقررات صادرات و واردات جهت تسهیل امور، در یک سایت اختصاصی برای آگاهی فعالین اقتصادی و صنعتگران بارگزاری شود.

پیوست های صورت جلسه