مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد | جلسه 80| 21 اردیبهشت 1402

12 دی, 1402 ۱۴:۳۴

  پیش از دستور

– سخنان ریاست اتاق

– سخنان معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری

دستور جلسه:

–   بررسی عوامل مخل در توسعه صادرات استان یزد

–    بررسی توانمندی های صادراتی استان یزد

–    تمدید عضویت هشت نفر از اعضای بخش خصوصی و تعاونی شورا

–     بیان نقطه نظرات اعضا محترم شورا

–     بیانات ریاست محترم شورا

پیش از دستور:

محمدرضا قمی رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان: هشتاد جلسه از نشست شورای گفتگو با دولت را میزبانی کرده و این آخرین جلسه با میزبانی بنده است که به موضوع صادرات خواهیم پرداخت. با اشاره به اهمیت این موضوع با توجه به شعار سال«مهار تورم و افزایش تولید» دو بازوی صادراتی در استان اول اتحادیه صادرکنندگان با 200 نفر عضو است که فعالیت های خوبی را نیز انجام داده و همچنین ارتباطات خوبی ایجاد کرده است اما همه گیری ویروس کرونا باعث کاهش فعالیت های این اتحادیه شد که اخیرا خوشبختانه انتخابات این اتحادیه برگزار شده و تیم جدید روی کار آمده اند و امید است که رسالت خود را پی گرفته و برای استان در حوزه صادرات رونق ایجاد کنند. دومین بازوی صادراتی استان نیز یک شرکت خصوصی بوده که در کشورهای آفریقا، کنیا، غنا و اتیوپی و منطقه قطر و گرجستان پایگاه ایجاد کرده است و از همین رو حوزه واردات و صادرات رونق گرفت که این حوزه نیز به دلیل همه گیری ویروس کرونا و همچنین مشکلات مربوط به تبادلات ارزی و مالی کشور به ویژه با کشورهای آفریقایی با چالش روبه رو شد زیرا کشورهای آفریقایی از طریق سیستم بانکی فعالیت میکنند اما این امکان در کشور ما وجود ندارد و باید به صورت نقدی فعالیت کنیم که این خود مشکلات خاص خود را دارد.

یکی از مهم ترین چالش های استان یزد در حوزه صادرات را عدم اجرای تعهدات تولیدکنندگان استان دانست. این مشکل زمانی رخ می دهد که با تجار در کشورهای دیگر پیگیری های لازم صورت می گیرد اما تولیدکنندگان داخلی متعهد به انجام وظیفه خود در موعد مقرر نیستند و این جای تاسف دارد این درحالی است که برای طرف قرارداد زمان و قیمت اهمیت ویژه ای دارد، تولید کنندگان کالا ها را در زمان تعیین شده تحویل نمی دهند و همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی استان قیمت ها در حال تغییر است هر چند که این نوسانات قیمت قابل پیشبینی است و می تواند مبلغ پیشبینی شده در قرارداد آورده شود اما مشکل این است که تولیدکنندگان پس از دریافت پول فراموش می کنند که باید به تعهدات خود عمل کنند. در همین لحظه سه كانتینر پارافين استان یزد در گمرگ اتيوپي دپو شده است زيرا تعهد زمانی به موقع انجام نشده و صادرکننده مجوز واردات را از دست داده و متاسفانه از اين دست موارد زياد است.

یکی دیگر از چالش های حوزه صادرات را تمایل تولیدکنندگان به کار فردی به جای کارگروهی خواند و گفت: این درحالی است که انجام کار گروهی می تواند قراردادهای بهتری ایجاد و معاملات بهتری را صورت دهد در حالی که عدم كار گروهي رقابت داخلي ايجاد مي كند كه مفيد نخواهد بود. اکنون بازار صادرات بیشتر در پاكستان، افغانستان و عراق برقرار است اما كشورهاي آفريقايي ظرفيت بسیار خوبي دارند که باید به این منطقه توجه ای ویژه داشت.

پیوست های صورت جلسه