تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۳ کد خبر: 4184
رئیس کمیسیون صنعت عنوان کرد:

وظیفه دولت، تأمین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری است

هفتمین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد با حضور اعضای این کمیسیون در محل اتاق بازرگانی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، رئیس کمیسیون صنعت به موضوع انرژی در صنایع پرداخت و گفت: مسئله انرژی و زیرساخت در صنایع مختلف حائز اهمیت است و لازم است مدیریت استان زیرساخت‌های موردنیاز صنایع را تأمین کند. نمی‌شود گفت دولت توانایی تأمین این زیرساخت‌ها را ندارد و خود بخش خصوصی باید آن را تأمین کند.

محمدتقی خالقیه افزود: حتی اگر دولت توان تأمین آن‌ها را ندارد باید زمینه سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را برای بخش خصوصی فراهم کند. در حال حاضر صنایع با موضوعات مختلفی مواجه هستند، این که تأمین زیرساخت را هم به عهده خودشان بگذاریم، چالش آن‌ها را دوچندان می‌کند.

وی با اشاره به طرحی در زمینه راه‌اندازی تعاونی با سرمایه‌گذاری صنایع برای تأمین برق خورشیدی گفت: این طرح زمینه را برای تأمین انرژی موردنیاز صنایع فراهم می‌کند و قابل‌بررسی است. پیشنهاد می‌شود که ابعاد مختلف آن در کمیسیون انرژی اتاق مورد بررسی قرار گرفته و سپس به صنایع مختلف جهت مشارکت در آن اعلام شود.

امین خالقیه نیز به کمبود انرژی در صنایع اشاره کرد و افزود: باتوجه‌به اینکه با کمبود آب و برق و انرژی مواجه هستیم مشارکت در چنین طرح‌هایی می‌تواند راهگشا باشد. با مشارکت در این طرح صنایع می‌توانند دست بالاتر را داشته باشند و از دولت مطالبه کنند. باتوجه‌به شرایط موجود صنایع بهتر است که مجموعه‌های تولیدی مسئول انرژی داشته باشند تا با چالش مواجه نشوند چرا که افت ولتاژ آسیب‌های زیادی به صنایع وارد می‌کند.

حدادیان از دیگر اعضای کمیسیون نیز به موضوع ناترازی انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 12 هزار مگاوات ناترازی در کل کشور داشته ایم و امسال به دلایلی از جمله رشد صنعت این عدد به 17 هزار مگاوات رسیده است. از این روست که امسال با چالش های بیشتری نسبت به سال گذشته مواجه هستیم و این مسئله برای واحدهای تولیدی کوچک شدیدتر است، با توجه به محدودیت های فصول گرم و اضافه شدن محدودیت های مربوط به گاز در زمستان لازم است در حوزه انرژی مکاتبات لازم توسط انجمن نساجی و اتاق بازرگانی صورت بگیرد.

وی با تأکید بر مسئله تولید انرژی خورشیدی توسط صنایع گفت: صنایعی که نیروگاه خورشیدی و حرارتی داشته باشند با لحاظ ضرایب مدنظر، به‌اندازه‌ای که برق به شبکه می‌دهند معافیت محدودیت خواهند داشت، لذا پیشنهاد این است که یک شرکت‌تعاونی با سهام‌داری صنایع و واحدهای تولیدی ایجاد شده و اقدام به راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی با ولتاژ بالا نماید.

حسینی مشهدی با اشاره به اهمیت جایگاه شورای گفت‌وگو در حل مسائلی از جنس قانون، مقررات و رویه اجرایی گفت: همان‌گونه که مستحضر هستید شورای گفت‌وگو زمینه اصلاح قوانین و آئین‌نامه‌ها و رویه را در حوزه‌های مختلف فراهم آورده است؛ لذا مناسب است که فعالین صنعت نساجی موضوعات و چالش‌های موجود در صنعت را با نگاهی به قوانین و رویه‌های موجود مطرح نمایند تا بتوان با پیگیری‌های لازم مسائل و مشکلات موجود را رفع نمود.

لزوم بازنگری در تعرفه واردات نخ و الیاف

نصیریانی نیز با اظهار خرسندی از وجود فرصت شورای گفت‌وگو برای مرتفع کردن مسائل اظهار داشت: در حال حاضر الیاف خام از ترکیه وارد می‌شود و تبدیل به نخ قابل‌مصرف در فرش ماشینی می‌شود. تعرفه گمرکی الیاف 4% و تعرفه واردات نخ تولیدی 5% است که با لحاظ تعرفه ترجیحی می شود 5/4%. با توجه به این که ما در کشور در این حوزه مازاد تولید داریم، این مسئله از نظر فعالین نساجی ظالمانه است. بنابراین پیشنهاد مشخص ما این است که با توجه به مازاد تولید نخ و الیاف در کشور در تعرفه واردات آن ها بازنگری شده و این عدد افزایش یابد.

وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه در کشور کمبود ارز وجود دارد جای سؤال است که چرا ارز دولتی به این موارد اختصاص می‌یابد؟! در شرایط فعلی دولت تقریباً برای واردات هر کیلو نخ 5، 6 دلار می دهد در صورتیکه که برای واردات الیاف به ازای هر کیلو الیاف 2 دلار در نظر گرفته می شود. به جای اینکه دولت 5، 6 دلار برای واردات نخ اختصاص دهد، بهتر است که 2 دلار برای واردات الیاف بدهد.

نصیریانی ادامه داد: سابقاً در صادرات کیلی وجود داشت که صادرکننده فرش می‌توانست مواد اولیه وارد کند. با این شرط که به‌ازای هر فرش 9/1 کیلوگرم از همان مواد اولیه که در فرش استفاده می کند را می تواند وارد کند. اما این قانون تغییر کرده و به 9/2 کیلوگرم افزایش یافته و شرط همان مواد اولیه هم برداشته شده است و عمومیت بیشتری پیدا کرده است به عنوان مثال اگر تولید کننده در فرش از آکرولیک استفاده می کند، قانون جدید به او اجازه داده است که هر نوع آکرولیک را وارد کند. در این مورد نیز پیشنهاد ما این است که قانون اصلاح شده و به حالت قبل برگردد.

نیکزاد با تایید مطالب مطرح شده به عنوان موضوعات صنعت اظهار داشت: این موارد مشکلات بخش عمده از فعالان صنعت نساجی در کشور است و پیشنهاد می شود که این موارد ضمن پیگیری در شورای گفت و گو طی نامه ای با مدیرکل نساجی وزارت صمت نیز مکاتبه شود.

وی با اشاره به مشکلات واردات پارچه برای تولیدکنندگان گفت: در سال گذشته 700 میلیون دلار واردات پارچه صورت گرفته است. ارزی که باید به دارو و ملزومات اساسی مورد نیاز کشور اختصاص یابد به محصولات نساجی داده شده است، در حالیکه با توجه به نیاز مبرم صنعت نساجی به بازسازی ماشین آلات، ارزی برای ماشین آلات اختصاص نمی یابد و باید با نرخ آزاد خریداری شود. پیشنهاد می شود که با توجه به تولید محصولات نساجی باکیفیت در کشور، ارز دولتی برای واردات محصولات نساجی به صورت کامل یا حداقل در بازه زمانی چند ساله حذف شده و این ارز به خرید ماشین آلات برای نوسازی صنعت نساجی اختصاص یابد.

فرخ نیا با تأکید بر کاهش مصرف محصولات نساجی در دنیا گفت: در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که همه به دنبال بازار جدید می‌گردند و اگر امروز در این شرایط بحرانی دولت از این صنعت حمایت نکند، در مسائلی مانند انرژی و تأمین ماشین‌آلات با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود.

وی به مشکلات موجود در زمینه بافندگی هم اشاره کرد و گفت: بخش ضعیف صنعت نساجی، بافندگی است که لازم است تقویت شود. مذاکرات لازم برای تأمین بودجه برای تقویت این واحدها صورت‌گرفته، ظاهراً منابع موردنظر آن تأمین شده ولی در مرحله تخصیص ارز و ثبت سفارش متوقف شده است. این بودجه برای توسعه بخش بافندگی در صنعت استان موردنیاز است؛ لذا پیشنهاد می‌شود تخصیص منابع لازم برای توسعه واحدهای بافندگی در استان پیگیری شود. فرخ نیا هم چنین افزود: باتوجه‌به کاهش توان خرید مردم در حوزه‌های مختلف از جمله نساجی و کوچک‌شدن سبد نساجی متأسفانه شاهد واردات محصولات نساجی دست‌دوم از کشورهای اروپایی هستیم. باتوجه‌به این نیاز، قریب به 10 سال است که پیگیر راه اندازی دهکده نساجی برای عرضه مستقیم محصولات نساجی در راستای فرصت های گردشگری استان هستیم ولی این مورد هم هنوز محقق نشده است. در این زمینه پیشنهاد می شود که راه اندازی دهکده نساجی در دستور کار نهادهای صنعتی و اقتصادی استان قرار گرفته و مقدمات لازم آن در زمینه های مختلف فراهم گردد.

سی درصد نیروی کارخانه‌ها، غیربومی است

دائمی ضمن اشاره به توان دولت در حل مسائل گفت: در شرایط سیاسی حال حاضر کشور و مناسبات قوا، دولت توان حل مسائل را دارد؛ اما لازم است که تصدی‌گری خود را در اقتصاد کاهش دهد.

 وی با اشاره به کاهش منابع نفتی و گازی گفت: به‌مرورزمان شاهد کاهش این منابع هستیم و لازم است که فعالیت دولت در حوزه اقتصاد کاهش‌یافته و نقش نظارتی داشته باشد. اینکه رهبری در شعار سال به مشارکت مردم اشاره می‌کنند، منظور از مردم همین بخش خصوصی است که هر کدامشان با 500، 600 نفر نیروی کار همراهی می شوند.

دائمی به فروش پارچه‌های داخلی با برندهای ترکیه و ایتالیا اشاره داشت و گفت: پارچه‌های ما را در بازار تهران به اسم کشور ترکیه و ایتالیا می‌فروشند و این نشان‌دهنده کیفیت بالای این محصولات است. از این روست که باید واردات محصولات نساجی با ارز دولتی ممنوع شود. این که جلوی یک کولبر را به‌عنوان قاچاق می‌گیرند، مشکلی را حل نمی‌کند. اصل مشکل تخصیص ارز دولتی به واردات رسمی محصولات نساجی است که باید جلوی آن گرفته شود.

وی ضمن تأکید بر تأمین اشتغال نیروهای غیربومی در صنایع استان از جمله نساجی گفت: تقریباً 30% نیروی کارخانه ها غیربومی است و افرادی از سایر شهرها مانند خوزستان و کاشمر و… در یزد مشغول به کار هستند. این بدان معنی است که استان یزد 30% بار اشتغال استانهای هم جوار و سایر استان ها را به دوش می کشد. اما در مقابل سقف اعتبارات بانک های یزد با این استان ها یکی است. پیشنهاد این است که با توجه به تامین بخشی از اشتغال استان های هم جوار در استان یزد و حضور نیروهای غیر بومی در صنایع به عنوان نیروی کار، سقف اعتبارات استان نیز جهت توسعه صنایع افزایش یابد.

نساجی، صنعت ریشه‌ای ماست

فرشادپور با انتقاد از عدم‌پذیرش ارز آزاد توسط دولت گفت: دولت ارز آزاد را قبول ندارد و این را وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی به‌صراحت بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: عدم وجود رقابت صنایع را به عاقبت صنعت خودروسازی در کشور دچار می‌کند؛ لذا باید نگاه معقولانه‌ای داشته باشیم. نکته دیگر هم این است که هرجا محدودیت به وجود آید ممکن است سایر پارامترهای تولید نیز محدود شود و کار از چیزی که هست، سخت‌تر شود. اما در مجموع اگر این مسئله برای صنعت نساجی به‌عنوان یک تهدید وجود دارد حتماً باقدرت آن را پیگیری کنید.

شیشه‌بری نیز به اهمیت صنعت نساجی در توسعه استان اشاره کرد و گفت: این صنعت، صنعت ریشه‌ای ماست، کم آب خواه است و باید در اولویت باشد. اما متأسفانه به آن ظلم شده است، لذا لازم است هرکاری که موردنیاز است از طریق اتاق و شورای گفت‌وگو پیگیری شود تا موارد موردنظر محقق شود.

اعتمادی فر به صدور مجوز برای کارگاه‌های کوچک صنفی اشاره کرد و گفت: صدور مجوز برای کارگاه‌هایی که فعالیت تولیدی چشمگیری ندارند و بیشتر جنبه صنفی دارند یکی از مشکلات حوزه نساجی است. در حال حاضر 3000 ماشین نساجی وارد استان شده و در مناطق گردفرامرز و بلوار استقلال مشغول به فعالیت هستند و اتباع افغانستانی و پاکستانی بدون مجوز در این واحدها مشغول به فعالیت هستند. این واحدهای کوچک بودن دارا بودن استانداردهای لازم تولیداتی انجام می دهند که به صنایع بافندگی و تولیدات مناسب استان و کشور آسیب می زند.

خجسته با انتقاد از لزوم تأمین انرژی توسط خود صنایع گفت: تخصص من در نساجی است. تأمین انرژی برای صنعت‌، کار دولت است. این زیرساخت‌ها را باید دولت برای صنعتگر محیا کند. با این رویکرد صنعت نساجی استان مانند فرش ماشینی که بسته شد، تعطیل می‌شوند و چیزی از این صنعت نخواهد ماند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.