تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰ کد خبر: 3865
رئیس کمیسیون آپفن در گفتگو با روابط عمومی اتاق یزد:

دانشجویان همه مقاطع تحصیلی می‌توانند از بورسیه صنعتی بهره مند شوند

در سال‌های اخیر انگیزه دانشگاه‌های مختلف جهت توسعه تمرکز از تحقیق و توسعه محض به سمت توسعه علوم کاربردی و ورود به دنیای کسب‌وکار افزایش‌یافته است. امروزه ارتباط دانشگاه و صنعت به‌عنوان یک سیاست مؤثر در توسعه و پیشرفت کشورها موردتوجه قرار گرفته است. برگ برنده کشورهای توسعه‌یافته، استفاده از تولید دانش و استفاده بهینه آن در صنعت است. دکتر غضنفر امیرجلیلی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی یزد و رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات اتاق، طرح بورسیه صنعتی را از بهترین طرح‌ها در زمینه تعامل مؤثر صنعت و دانشگاه می‌داند.

رئیس کمیسیون آپفن در خصوص ایده بورسیه صنعتی می‌گوید: طرح بورسیه صنعتی برای اولین‌بار در کشور، اقدام نوآورانه و هم‌اندیشی و هم‌افزایی دانشگاه یزد، اتاق بازرگانی و بنیاد نخبگان و حمایت بی‌دریغ استاندار محترم و همراهی ارزشمند صنعتگران و کارآفرینان یزدی ارائه گردید.

دکتر غضنفر امیر جلیلی هدف اصلی این طرح را تأمین و تربیت نیروی انسانی مؤثر و کارآمد بر اساس نیازهای صنعت، شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد که نتیجه آن افزایش مهارت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جذب نخبگان در صنایع کشور است.

رئیس کمیسیون آپفن با اعلام اینکه نخستین‌بار در سال 1401 این طرح عملی شده افزود: اولین‌بار در سال 1401 اولین گروه دانشجویان نو ورود متقاضی این طرح، طی مراحلی وارد دانشگاه یزد شدند و هم اکنون هم‌زمان با تحصیل، در صنایعی که به‌عنوان بورسیه پذیرفته شده‌اند مشغول کار و مهارت‌آموزی هستند که حسب تعهدات متقابل بین دانشجو و صنعت در آینده، با کسب مهارت در عرصه کار در محل بورسیه استخدام خواهند شد.

امیر جلیلی در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح تنها مختص دانشجویان نو ورود است گفت: جاذبه این طرح باعث گردید که در سال 1402 برخی دانشگاه ها و صنایع کشور به این طرح ورود کنند و خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این طرح عنایت بیشتری بخشید و برای آن آیین نامه جامعی تدوین نمود به طوری که در سال جدید علاوه بر دانشجویان نوورود کلیه مقاطع تحصیلی از دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز می توانند از این طرح بهره مند شوند که علاوه بر تحصیل در فضای واقعی کسب و کار، مهارت خود را افزایش دهند که شرایط آن از طرف دانشگاه اعلام خواهد شد.

به گفته وی نخبگانی که شرایط بنیاد نخبگان را دارا باشند از امتیازات خاص بنیاد استفاده خواهند کرد. همچنین دانشجویان بومی در پذیرش این طرح اولویت دارند و توصیه می‌شود دانشجویان علاقه‌مند حتماً متقاضی این طرح شوند.

امیرجلیلی همراهی صنعتگران با این طرح را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: خوشبختانه صنعتگران یزدی با آینده‌نگری خاصی که دارند برای پذیرش دانشجویان بورسیه آمادگی لازم را دارند به‌طوری‌که در سال گذشته درخواست آن‌ها برای پذیرش دانشجوی بورسیه چندین برابر تقاضای دانشجویان علاقه‌مند بود.

وی تصریح کرد: بدون شک طرح بورسیه صنعتی ظرفیت قابل‌توجهی از پتانسیل دانشگاه‌های کشور را به‌صورت هدفمند در اختیار صنایع و شرکت‌ها قرار خواهد داد و از طرفی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی می‌توانند بهترین و کارآزموده‌ترین دانشجویان را برای اداره بنگاه‌های خود در آینده با ورود به طرح انتخاب کنند.

رئیس کمیسیون آپفن اتاق بازرگانی یزد تأکید کرد: جهت غنا بخشیدن به این طرح ضروری است آموزش‌های کاربردی و عملی مشترکی بین دانشگاه و صنایع تدوین و برنامه‌ریزی شود تا آموزش دانشجویان هدفمند و اثربخش باشد و تعامل واقعی صنعت و دانشگاه معنی واقعی خود را پیدا کند.

امیرجلیلی در پایان اظهار امیدواری کرد که: با هم‌افزایی و همراهی دانشگاه‌ها و صنایع، مدیران اجرایی و اصحاب رسانه، این طرح ملی که افتخار ارائه آن به استان یزد اختصاص دارد هرچه پربارتر در سطح ملی تداوم یابد و مهارت آفرینی که نیاز مبرم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و لازمه رشد و شکوفایی صنایع است در عمل اتفاق بیفتد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.