تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین, ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰ کد خبر: 3853
در نشست اتاق بازرگانی یزد با سرکنسول فدراسیون روسیه عنوان شد؛

چالش اصلی توسعه تجارت با روسیه حمل‌ونقل و تبادلات بانکی است

نشست اتاق بازرگانی یزد با سرکنسول فدراسیون روسیه باهدف آشنایی ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی استان یزد و روسیه برگزار شد که در این نشست حمل‌ونقل و تبادلات بانکی به‌عنوان چالش اصلی توسعه تجارت شناخته شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد در ابتدای این نشست غضنفر امیرجلیلی به معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان یزد پرداخت و گفت: یزد بیش از سهم جمعیتی خود در تولید ناخالص داخلی کشور نقش دارد و با کمترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه یزد از نظر موقعیت جغرافیایی در محل تلاقی کریدور حمل‌ونقل شمال جنوب و شرق غرب کشور قرار گرفته و حائز اهمیت است ادامه داد: همچنین دارای رتبه نخست ترانزیت ریلی در کشور هستیم و وجود فرودگاه بین‌المللی جهت حمل بار و مسافر نیز از دیگر مزیت‌های استان به شمار می رود.

امیرجلیلی با بیان اینکه در حوزه صنعت استان یزد جزو ۶ استان برتر صنعتی کشور است افزود: بیش از ۳۷۰۰ واحد تولیدی در تولید بیش از ۸۰۰ نوع کالا فعالیت دارند که حدود ۳۰ گروه کالایی آن به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود و عمده محصولات صادراتی استان شامل انواع مصالح ساختمانی، محصولات پلیمری و پلاستیکی، مواد معدنی فلزی و غیرفلزی همچنین محصولات شیمیایی، منسوجات، انواع مواد غذایی و محصولات کشاورزی و… است.

عضو اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه استان یزد رتبه اول در زمینه تولید کاشی و سرامیک و رتبه دوم در زمینه تولیدات نساجی و رتبه سوم در تولید فولاد را در کشور داراست عنوان کرد: بزرگ‌ترین کارخانه تولید شیشه خاورمیانه نیز در این استان فعالیت می‌کند و از نظر ذخایر مواد معدنی رتبه دوم و از نظر تنوع مواد معدنی رتبه اول و همچنین رتبه اول از نظر سنگ‌آهن، روی و سرب را در کشور داراست.

وی بیان داشت: در حوزه کشاورزی استان یزد دومین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای که به‌صورت ویژه به کشور روسیه صادر می‌شود و چهارمین تولیدکننده محصولات باغی مانند انار، زردآلو و قیسی و سومین تولیدکننده پسته و هفتمین تولیدکننده زعفران است.

امیرجلیلی با بیان اینکه در حوزه گردشگری یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به‌عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران مقصد بسیاری از گردشگران خارجی از جمله گردشگران روسی است عنوان کرد: حوزه گردشگری سهم ۳۰ درصدی در رشد اقتصادی استان را دارد و شهر یزد توسط سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۷ به ثبت جهانی رسیده که در واقع سه دلیل سازگاری سازه‌ها با طبیعت و محیط‌زیست مصرف بهینه انرژی با ابتکار استفاده از قنات‌ها و بادگیرها و هم زیستی مسالمت‌آمیز ادیان طی سالیان متمادی در این زمینه موردتوجه بوده است.

وی از دیگر زمینه‌های گردشگری را گردشگری سلامت معرفی و اظهار داشت: استان یزد با داشتن ۱۱ مرکز درمانی بین‌المللی و کادر درمان متخصص جزو سه استان برتر کشور است و به‌عنوان قطب درمان ناباروری در کشور شناخته شده است.

آندری ژیلتسوف؛ سرکنسول فدراسیون روسیه نیز در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و اشاره به اینکه در حوزه سیاست‌های خارجی همکاری نزدیکی بین دو کشور است؛ اما از ظرفیت‌های موجود اقتصادی و تجاری استفاده کامل نمی‌شود اظهار داشت: کشور ایران دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف است که باید این زمینه‌ها و ظرفیت‌های آن معرفی شوند.

وی با بیان اینکه در زمینه گردشگری نیز ظرفیت‌های عظیمی در دو کشور نهفته است که باید برای بهره‌مندی کامل از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی کرد افزود: شهروندان هر دو کشور اطلاعات و شناخت کافی از ظرفیت‌ها ندارند و همین موضوع مشکل اصلی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی است.

سرکنسول فدراسیون روسیه با بیان اینکه استان اصفهان تجربه همکاری و ارتباطات خوبی با روسیه دارد ادامه داد: ما برای شناخت بیشتر ظرفیت‌های ایران در اینجا حضور داریم تا بتوانیم مسیرهای توسعه روابط را بررسی و همکاری‌های بین دو کشور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه خواهرخواندگی استان اصفهان و استان سن‌پترزبورگ در حال انجام است و استان یزد نیز می‌تواند از این موضوع منتفع شود تصریح کرد: مشارکت در نمایشگاه‌های مختلف برای معرفی محصولات استان یزد می‌تواند باعث توسعه روابط تجاری و اقتصادی شود.

آندری ژیلتسوف با اشاره به اینکه چالش‌های توسعه روابط شناسایی شده‌اند و مطلع هستیم ادامه داد: در موضوع تبادلات مالی و بانکی نیز در حال بررسی موضوع هستیم و در آینده نزدیک با راهکارهای جدید مشکلات این حوزه نیز رفع می‌شود.

وی با اشاره به چالش مطرح شده در حوزه حمل‌ونقل نیز گفت: شناخت کافی در این زمینه در مبدأ ایران نداریم و باید با بررسی‌های بیشتر و با همکاری طرفین و توسعه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مشکلات این زمینه را نیز رفع کنیم.

سرکنسول فدراسیون روسیه با بیان اینکه اجرایی‌شدن تفاهم‌نامه اوراسیا بسیاری از چالش‌های مطرح شده را رفع می‌کند و تسهیلگری در توسعه روابط تجاری خواهیم داشت عنوان کرد: موضوع عوارض صادراتی از مبدأ ایران نیز در این قرارداد دیده شده و دغدغه تجار یزدی دراین‌خصوص نیز رفع می‌شود.

وی ادامه داد: مایل به توسعه روابط تجاری اقتصادی با ایران هستیم؛ چون تجربه دوهزارساله را پشتوانه دارد.

آندری ژیلتسوف با بیان اینکه بر اساس قرارداد خواهرخواندگی، شرکت‌های ایران می‌توانند رایگان در نمایشگاه‌های روسیه شرکت کنند خاطرنشان کرد: تا چهار ماه آینده نمایشگاهی در مسکو برگزار می‌شود که دستاوردهای روسیه را به نمایش می‌گذارد و فرصت خوبی برای حضور شرکت‌های ایرانی و معرفی محصولات تولیدی است.

وی اضافه کرد: با پیوستن به اوراسیا بسیاری از چالش‌ها و قراردادهایی که طرفین با آن مشکل داریم و تحریم‌ها اجازه بهبود وضعیت را نمی‌دهد رفع خواهد شد و دغدغه تجار و بازرگانان برطرف می‌شود.

در ادامه این نشست محمدرضا داد؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و کمیته گردشگری اتاق یزد با تأکید بر لزوم توسعه گردشگری به‌عنوان صنعت پاک و پردرآمد اظهار داشت: برای توسعه روابط و جذب بیشتر گردشگر در هر دو کشور درخواست داریم تا ویزای گردشگری روسیه حذف شود و تسهیلاتی برای گردشگران در نظر گرفته شود تا افزایش گردشگران را شاهد باشیم.

در ادامه رامین زارع عضو اتاق جوانان یزد نیز با بیان اینکه حذف تعرفه‌های ترجیحی در زمینه واردات کاشی و سرامیک وارداتی و سایر محصولات تولید ایران در توسعه روابط مؤثر است اظهار داشت: عدم اطلاعات کافی از انبوه‌سازان روسیه قیمت تمام شده محصولات را بالا برده و از سویی شناخت کافی از کاشی و سرامیک ایران در روسیه نیست.

علی پهلوان؛ عضو اتاق بازرگانی یزد نیز در ادامه با بیان اینکه بهتر است برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با شرکت‌های معتبر روسی در ارتباط باشیم و واسطه‌های قزاق و تاجیک دراین‌بین نباشند گفت: این اتفاق ریسک سرمایه را کمتر می‌کند و به نفع هر دو طرف تجاری است.

وی با انتقاد از تعیین عوارض بالا برای کالاهای وارداتی از مبدأ ایران به روسیه افزود: ورود کالا از سایر کشورها عوارض کمتری دارد و ما نیز مجبوریم کالای خود را از طریق قزاقستان یا آذربایجان وارد کنیم و مبدأ ایران را حذف کنیم.

موسوی، نمایندگی وزارت خارجه در استان نیز با بیان اینکه هر استان روسیه به‌اندازه یک کشور ظرفیت دارد گفت: پیشنهاد دارم یکی دو استان از روسیه با استان یزد پیمان خواهرخواندگی امضا کنند تا مناسبات تجاری و اقتصادی بهتری داشته باشیم.

زارع؛ صادرکننده محصولات گلخانه‌ای هم در این نشست با انتقاد از پروسه طولانی صادرات محصولات گلخانه‌ای در مقصد روسیه گفت: به دلیل طولانی‌بودن مسیر بسیاری از تجار یزدی در این زمینه متضرر شده‌اند که به دلیل ظرفیت اندک پذیرش و تعلل در پشت مرزهای آذربایجان است که بهتر است تدابیری اندیشیده شود.

وی همچنین خواستار توجه جدی به رجیستر و ثبت سموم در کشور روسیه شد و عنوان کرد: بسیاری از سموم مصرفی در محصولات کشاورزی گلخانه‌ای گواهی بهداشتی مبنا و حتی کشورهای اروپایی را دارد؛ اما در کشور روسیه ثبت نشده و مورد پذیرش نیست که همین مسئله برای صادرات چالش آفرین شده است.

محمد سپهر، دبیرکل اتاق بازرگانی یزد هم در این نشست با اشاره به لزوم تبادل هیئت‌های تجاری گفت: برنامه داریم تا در سال جاری هیئت‌هایی را از روسیه پذیرش کنیم و هیئت‌های تجاری از استان به روسیه اعزام کنیم؛ بنابراین کنسولگری باید روشن کند که چه حمایت و کمک‌هایی می‌تواند در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: ارتباط مستقیم سرکنسولگری با اتاق بازرگانی می‌تواند در توسعه روابط و تسهیلگری در این زمینه مؤثر باشد که انتظار است موردتوجه قرار گیرد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.