تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین, ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۹ کد خبر: 3835
گزارش تصویری

نشست بررسی دستورالعمل سهمیه واردات و تعیین سقف تامین ارز واحدها سال 1403

در اولین نشست کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات استان یزد بخشنامه تخصیص سهمیه‌ واردات و تعیین سقف تامین ارز واحدها در سال ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش اتاق بازرگانی یزد، اولین نشست کمیسیون واردات استان یزد در سال ۱۴۰۳ با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان یزد، سازمان صمت، گمرک، شورای هماهنگی بانک‌ها و استانداری در محل اتاق بازرگانی یزد در خصوص بررسی دستورالعمل تعیین سهمیه واردات و سقف تامین ارزی واحدهای تولیدی و بازرگانی استان در سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

علی فرشاد پور، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات استان اتاق بازرگانی یزد اظهار کرد: در این نشست بررسی‌هایی در خصوص بخشنامه و سهمیه‌ای که تحت عنوان جزئیات تخصیص ارز در سال گرفت که نشان از سختر شدن شرایط برای فعالین اقتصادی، بازرگانان و واردکنندگان دارد.

وی ادامه داد: اجرا این بخشنامه و قانون با حواشی زیادی همراه است چرا که انطباق شرایط موجود با این بخشنامه کار واحدهای تولیدی و بازرگانی را سخت می‌کند. رئیس کمیسیون واردات گفت: از دو ماه آخر سال گذشته تاکنون تخصیص ارزی نیمایی برای صادرات صورت نگرفته است که منجر به کمبود مواد اولیه در واحدهای تولیدی و ورود ماشين آلات رقم خورده است

افزود: در زمینه رفع تعهد ارزی نیز شرکت‌های صادرکننده با توجه به اینکه یکی از محل‌های مصرف کوتاژهای صادراتیشان؛ واردات در قبال صادرات دیگران است در این بخش دچار مشکل خواهد شد و باید در محدودیت زمانی که تا پایان تیر ماه وجود دارد اتفاق خوبی رقم بخورد. وی تصریح کرد: در رابطه با سیاست تک نرخی شدن ارز نیز، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مزایا و معایب آن مطرح شد که قطعا مزایای آن بیشتر از معایب آن خوهد بود.

محمدرضا نصیری، رئیس بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این نشست به سیمایی از وضعیت بازرگانی استان در سال‌های گذشته پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۵هزار پرونده ثبت سفارش برای تخصیص ارز داشتیم که 500 مورد آن سیستمی انجام گرفته و در نهایت ۲۱۱۷ مورد حدود ۴۷ درصد تقاضاهای بانکی بوده است.

 وی ادامه داد: از این مقدار حدود ۱/۵ میلیارد تقاضا ارز بانکی بوده است که یک میلیارد آن به بخش صادرات اختصاص یافته است.

نصیری با بیان این که بیشترین تقاضا نیز برای ارز یورویی در ۳۳۰۰ پرونده بوده است گفت: درهم، یوآن چین، روپیه، پوند، لیر و فرانک سوئیس در جایگاه بعدی تقاضا بوده است. وی در خصوص پرونده‌های بازرگانی سال ۱۴۰۱ نیز عنوان کرد: تقریبا 5000 ثبت سفارش انجام گرفته است.باید به این نکته توجه داشت که تقاضای ارز بانکی در سال 1401، 100مورد بیشتر از سال 1402 بوده است. که اولین تقاضا برای ارز هم ارز یورو بوده است که ۵۸ درصد ارز بانکی مورد تقاضا پرداخت شده است.با مقایسه آمار این دو سال می توان استنباط نمود که دولت تلاش میکند تقاضای ارز واردات را به سمت ارز حاصل از صادرات خود یا دیگران دهد.

رئیس بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ شاهد افرایش ۱۷ درصدی درخواست یورو در ارزهای درخواستی بودیم و سایر ارزهای منفی بوده است و این امر در بخش غیر بانکی نیز حاکم بوده است.

نصیری بیان کرد: گروه کالاهای ثبت شده نیز از مجموع ۴۴۰۰ پرونده حدود ۱۵۰۰ پرونده در خصوص ماشین‌سازی و قطعات بوده است، که نشان از رشد استان در راستای وجود تعداد جوازهای تأسیس، نوسازی صنایع، ورود ماشین آلات، قطعات و لوازم یدکی برای واحدهای تولیدی یا واحدهای جدید تأسیس شده بوده است.

وی تشریح کرد: این در حالی است که صدور جواز تأسیس در سال ۱۴۰۲ در استان کاهش یافته است و اگر پیش از این روزانه ۲۰ تا ۳۰ ثبت مجوز داشتیم در حال حاضر به روزانه یک تا دو مورد رسیده است. در حدود 630 مورد نیز واردات مربوط به صنایع برق و الکترونیک بوده است. 400 مورد نیز در بخش نساجی بوده است. در استان ما تعامل خوبی که صورت گرفته صدور مجوزهای موردی برای واردات کالا بوده است. به عنوان مثال حدود 150 عدد مجوز موردی در سال گذشته صادر شده است که در کشور ما را به رتبه اول رسانده است. این مورد موجب می شود که یک نفر که می خواهد یک کارگاه کوچک به عنوان مثال بافندگی ایجاد کند در زمان کوتاه تری می تواند فرایند واردات ماشین آلات را انجام دهد. در سال گذشته این مجوزها به سمت معدن رفته و عمده کارت های صادرشده برای واردات ماشین آلات معدنی مورد استفاده قرار گرفته است. نصیری در ادامه به بیان جزئیاتی از بخش نامه تعیین سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ پرداخت. همچنین در ذیل این کمیسیون مقرر شد هر چه سریعتر پیرامون آگاه‌سازی فعالان اقتصادی و بازرگانی استان یزد در راستای تعیین سهمیه ارزی جهت تامین نیازهای واحدهای تولیدی از ابتدای سال ۱۴۰۳، ثبت برنامه پیشنهادی تولید ماهیانه در سال ۱۴۰۳ کارگاه آموزشی برگزار شود و چالش‌های پیش‌روی فعالین بازرگانی استان یزد برای آن‌ها تبیین و شفاف گردد همچنین تاکنون سهمیه‌ای جهت تخصیص ارز برای ورود ماشین آلات وجود ندارد و تخصیص سهمیه مازاد به کالاهای خاص لاستیک، پنبه ویسکوز و کاغذ در بهار سال ۱۴۰۳ کمافی السابق برقرار است.

سهمیه ثبت سفارش برای کلیه بازرگانانی که قبل از سال ۱۴۰۳ کارت بازرگانی دریافت نموده تا ۵۰۰ هزار دلار است، همچنین بازرگانانی که از سال ۱۴۰۳ کارت بازرگانی دریافت می‌نمایند مشمول سهمیه ۱۰۰ هزار دلاری با شرایط خاص می‌شوند.

در این نشست تعدادی از فعالین اقتصادی استان و اعضای کمیسیون به نقد سیاست‌های کلی و کنونی کشور در رابطه با واردات، تخصیص ارز و رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات و چالش‌های پیش‌رو پرداختند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.