تاریخ انتشار: ۹ دی, ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۳ کد خبر: 2557
ششمین نشست کمیسیون واردات با موضوع بررسی محدودیت واردات ماشین آلات و تجهیزات مستعمل برگزار شد.
در ششمین نشست کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات عنوان شد؛

محدودیت و ممنوعیت واردات ماشین آلات با نظر انجمن هر صنعت مشخص شود

ششمین نشست کمیسیون واردات با موضوع بررسی محدودیت واردات ماشین آلات و تجهیزات مستعمل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، علی فرشادپور، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات اتاق یزد در این نشست اظهار داشت: بند 5 مصوبه کارگروه توسعه صادرات مورخ 11 آذر به محدودیت واردات ماشین آلات و تجهیزات مستعمل اختصاص یافته که قرار شده اتاق بازرگانی این موضوع را بررسی و نظر انجمن ها را با جمع بندی نهایی در قالب گزارشی برای تصویب آن در شورای گفتگو ارائه دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر ناترازی های شدیدی در بخش انرژی داریم و از سویی با محدودیت های زیست محیطی مواجه هستیم اظهار داشت: ماشین آلات مستعمل دارای محاسن و معایبی است و به دلیل تحریم ها که نمی توانیم از تجهیزات به روز بهره ببریم باید به مستعمل ها روی بیاوریم از طرفی مصرف انرژی این ماشین آلات بسیار بالاست و برای شرایط جدید انرژی مقرون به صرفه نیست.

فرشادپور با بیان اینکه در نهایت نظر انجمن ها مهم است که با توجه به ماهیت فعالیت خود و میزان نیاز به ماشین آلات به چه نوع آن نیاز دارند، افزود: باید به این مهم توجه داشت که اگر ممنوعیتی در آینده اعمال شود چه چالش هایی خواهند داشت و از سویی هرچه ماشین آلات به روزتر و مدرن باشند قطعا بهره وری بالاتری دارند.

وی با اشاره به اینکه در ماشین آلات جدید موضوعات زیست محیطی هم رعایت شده اما باید بر اساس واقعیت فعلی اقتصاد کشور و سیستم های بانکی خود در این زمینه توجه داشته باشیم تصریح کرد: اینکه ورود ماشین آلات مستعمل را ممنوع کنیم و صنایع مجبور به خرید تجهیزات نو باشند جدا از اینکه توانایی آن وجود دارد یا نه، سیستم بانکی کشور هم این شرایط را ندارد که با گشایش اعتبار بتوانند خرید را انجام دهند.

فرشادپور با تاکید بر اینکه باید تمام جهات را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم اضافه کرد: هوشمندسازی ماشین آلات به روز و جدید قطعا در ماشین آلات 50 سال کارکرده وجود ندارد و از استانداردهای فعلی زیست محیطی هم برخوردار نیست و ماشین آلات مستعمل بهره وری کمتری هم دارند که رقابت پذیری در تولید را بی معنا می کند.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه تامین قطعات و خدمات مورد نیاز دستگاه از دیگر مواردی است که باید به شدت مورد توجه باشد، افزود: آیا صنعتگر ما پس از دو سه سال از ورود ماشین آلات مستعمل تاب آوری و تحمل نسبت به شرایط کشور را دارد یا قرار است به دلیل مشکلات تامین قطعه سرمایه خود را هدر دهد و خط تولید را بخواباند و مشکلات بعدی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه دچار پارادوکس بین نوسازی ماشین آلات و ورود ماشین آلات مستعمل هستیم عنوان کرد: واردات برخی ماشین آلات در صنایع هیچ سودآوری ندارد و حتی مشکل نیروی انسانی و انرژی و آلایندگی را هم پوشش نمی دهد.

رضایی معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه نمی شود یک نسخه را برای همه صنایع پیچید گفت: صنعتگر و سرمایه گذار هوشمند است و می داند که کجا و چطور سرمایه گذاری کند و چه ماشین آلاتی بخرد.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی ماشین آلات مستعمل در منطقه یا کشوری خاص کارایی نداشته باشند یا برعکس کارآمد باشند، ادامه داد: بازار هدف کالا در این زمینه تعیین کننده است و باید متناسب با این موضوع برنامه ریزی و قانونگذاری کرد.

رضایی با اشاره به اینکه تعیین بازه سنی برای ورود ماشین آلات مستعمل با بررسی میدانی هرصنعت، تصریح کرد: وقتی انرژی برق برای صنعت نداریم و توان رقابت را از صنایع گرفته ایم، خرید ماشین آلات نو با قیمت های بالا قطعا بازگشت سرمایه و سودآوری مقرون به صرفه ندارد در حالیکه در حوزه نساجی ورود ماشین آلات دست دوم فعالیت خوبی را به همراه داشته ولی در صنعت دیگر اینگونه نباشد.

 

 قوانین محدودکننده ای برای واردات نداریم

نصیری رییس اداره بازرگانی خارجی صمت استان یزد، هم در این نشست با بیان اینکه در واردات ماشین آلات مستعمل قوانینی که محدودیت ایجاد کند، نداریم، گفت: بر اساس ثبت سفارشهایی که انجام و وارد شده ماشین آلات تولید 1974 هم بوده است.

وی با بیان اینکه وزارت صمت ورود ماشین الات مستعمل را به بررسی استان منوط کرده، افزود: سال گذشته پنج هزار ثبت سفارش در استان انجام شده که تقریبا 4 هزار مورد آن به عهده استان بوده و 1508 مورد ماشین آلات بوده است.

نصیری اضافه کرد: از این تعداد ماشین آلات از سال های 1974 به تعداد یکی دوتا بوده و تا سال 2022 که 661 فقره وارد شده است و این موضوع نشان دهنده هوشمندی صنعتگر و سرمایه گذار است.

وی با اشاره به واردات 145 دستگاه ماشین آلات در سال 2023 خبر داد و افزود: بیشترین مبدا واردات ماشین آلات به ترتیب چین، ایتالیا، آلمان، ترکیه و … بوده که بخش عمده این واردات درخواست تامین ارز یورو به میزان 728 میلیون یورو داشته اند.

نصیری با بیان اینکه واردات ماشین آلات بر اساس سال های تولید بیشتر در حوزه نساجی وارد شده و اشخاص حقیقی واردکننده بوده اند عنوان کرد: هیچ محدودیتی نداریم که ممنوعیت را براساس سال ساخت تعیین کنیم اما استان اصفهان این محدودیت را اعمال کرده و در استان یزد این موضوع به عهده انجمن ها گذاشته شده است تا خود تعیین کننده باشند.

وی با بیان اینکه باید تکنولوژی استان را به روز کنیم افزود: حدود سه هزار ثبت سفارشی که در استان انجام شده بیش از یک میلیارد و 20 میلیون یورو ارز گرفتند، بنابر این خود صنعتگران باید به اجماع برسند و با توجه به اینکه معافیت حقوق ورودی نیز برداشته شده اعلام کنند که محدودیت واردات از چه سالی تعیین شود.

 

 بسته های تشویقی و حمایتی برای تامین ماشین آلات لازم است

محمدتقی شهوازیان از فعالان صنعتی استان هم در این نشست با بیان اینکه با اعمال محدودیت در ورود ماشین آلات مستعمل مخالفیم، گفت: همه مشکلات صنایع ناشی از بخشنامه های متعدد بدون پشتوانه فکری است بنابراین چندان اشکالی ندارد که با ماشین آلات دست دوم به فعالیت ادامه داد.

وی با بیان اینکه هر تولیدکننده ای خودش راه فعالیت خود را انتخاب می کند و بر اساس روند فعالیت خود نسبت به تامین ماشین آلات اقدام میکند ادامه داد: ماشین آلات در نیروی انسانی، انرژی و مسائل زیست محیطی تاثیر دارد و اگر دولت بخواهد چیزی اصلاح شود بهترین را تشویق و حمایت از صنعتگر است.

شهوازیان با بیان اینکه هزینه های زیادی برای صنایع شده، عنوان کرد: در دنیا مدیریت ما استثناء است و تصمیمات روزمره گرفتن و بدون برنامه پیش رفتن راه به جایی نمی برد که بخواهیم با بخشنامه های متعدد برای صنایع مانع تراشی کنیم.

وی با بیان اینکه نوسازی ماشین آلات بهره وری را بالا می برد و هزینه های انرژی را نصف می کند اضافه کرد: در صنف ما ماشین آلات دست دوم جایگاهی ندارد و کسی استفاده نمی کند لذا باید با دستگاه های مربوطه در این زمینه جلساتی داشته باشیم تا بسته های تشویقی برای تامین ماشین آلات در نظر بگیرند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.