تاریخ انتشار: ۳ دی, ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۹ کد خبر: 2395
پنجمین نشست کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد
در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی یزد مطرح شد:

عدم توقف تولید، خط قرمز قطع گاز صنایع یزد باشد

پنجمین نشست کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد با موضوع مدیریت مصرف و راهکارهای کاهش مصرف گاز در صنایع با نگاه ویژه به صنعت سیمان با حضور اعضای در اتاق بازرگانی یزد برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، احمد عشقان ملک؛ رئیس کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد در این نشست اظهار داشت: در بیست سال گذشته توسعه مناسبی در زیرساخت‌های انرژی صورت نگرفته اما مصرف انرژی در این مدت افزایش یافته است.

وی با انتقاده از وضعیت فعلی افزود: با این وضعیت این سوال پیش می آید که آیا دولت برنامه ای برای بهبود زیرساخت های انرژی دارد یا قرار است مانند دو دهه گذشته فقط مجوز مصرف بدهند و ما نیز اینجا جلسات داشته باشیم و راهکار جلوگیری از قطع انرژی و تلاش برای رفع ناترازی پیدا کنیم.

عشقان ملک با بیان اینکه نمیتوان به تولید و صنعت برای جلوگیری از قطع گاز خانگی، ضرر زد، افزود: خط قرمز برای قطع گاز، باید عدم توقف تولید باشد و تلاش شود تا واحدی توقف تولید ناشی از قطع گاز نداشته باشد.

علی فرشادپور؛ عضو کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق و نماینده واحدهای کاشی و سرامیک استان در این نشست اظهار داشت: در صنایع کاشی و سرامیک اگر بخواهیم الگوی کاهش مصرف گلخانه ها را پیاده کنیم با چالش همراه می شویم. وی با بیان اینکه طی 15 سال گذشته به نوسازی ماشین آلات توجه نشده و حمایتی از سرمایه گذاران صورت نگرفته افزود: به دلیل استفاده صنایع از ماشین آلات دست دوم و رده خارج اروپا علاوه بر مصرف انرژی بر روی کیفیت محصولات تاثیر دارد.

فرشادپور با بیان اینکه ساختار کارخانجات کاشی درالگوی مصرف باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مصرف کنندگان گاز در صنایع کاشی دو دسته هستند که بخش عمده انرژی در مرحله اسپری کاشی مصرف می شود که نمی توان الگوی یکسانی برای آن در نظر گرفت.

وی عنوان کرد: نوسازی صنایع بخش عمده ای از مصرف انرژی را کم می کند اما مجوزهای لازم برای این اقدام در اختیار صنایع قرار نمی گیرد و سیاست های کلی در این زمینه همراهی نمی کند.

علی اصغر بیگی یزدی؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی یزد هم با اشاره به اینکه رفع ناترازی انرژی در کشور با وضعیت فعلی شدنی نیست، اظهار داشت: کشور به چند صد میلیارد دلار سرمایه گذاری برای رفع ناترازی برق نیاز دارد تا وضعیت به شرایط ده سال قبل برگردد. با توجه به شرایط کشور برای سال های متمادی درگیر این چالش ها خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه تولید برق از انرژی خورشید را باید جدی بگیریم، گفت: اگر نیروگاه های خورشیدی را توسعه دهیم و از تجربه جهانی در این حوزه استفاده کنیم به موفقیت می رسیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی یزد ادامه داد: این اشتباه است که بخواهیم چرخ را خودمان اختراع کنیم لذا باید مشوق هایی مانند برخی کشورها برای سوق دادن تامین برق خانگی از خورشید درنظر گرفته شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه تشکیل کنسرسیوم برای تولید انرژی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اگر تدبیری برای تامین برق استان صورت نگیرد در سال های آینده با مشکلی به مراتب جدی تر و بدتر از شرایط فعلی مواجه هستیم.

 

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.