تاریخ انتشار: ۷ آذر, ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۶ کد خبر: 2214
در کمیسیو انرژی اتاق بازرگانی یزد مطرح شد:

قیمت حامل‌های انرژی باید در یک فرایند چند ساله، اصلاح شود

دکتر حسین عبده تبریزی در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی یزد اظهار داشت: راهبرد چند قیمتی غلط است و اتاق‌ها باید با آن مخالفت کنند چون لزوما به دست اهل آن نمی‌رسد و فقط رانت به همراه دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، دکتر حسین عبده تبریزی در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه اقتصاددانان ایرانی سال‌هاست بحث آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی را مطرح می‌کنند و توصیه دارند راهبردها از سیاست‌ها جدا شود اظهار داشت: راهبرد چند قیمتی غلط است و اتاق‌ها باید با آن مخالفت کنند چون لزوما به دست اهل آن نمی‌رسد و فقط رانت به همراه دارد.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین مصرف فرآورده‌های نفتی را بعد از برق و گاز دارد و همیشه تحت حمایت بوده و با قیمت پایین بهره برداری کرده افزود: بازار، محور اقتصاد است و به محض از بین بردن قیمت‌های نسبی بازار از کار می‌افتد و منابع به خوبی توزیع نمی‌شود و حتی استهلاک منفی هم دارد.
تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه ترکیب برق ما عمدتا گاز طبیعی است ادامه داد: می‌توانستیم در روستاها برق یا گاز ببریم نه هر دو و این به علت وجود دو وزارتخانه و فشارهای سیاسی بوده و این هزینه ناشی از تصمیمات اقتصادی نیست و صنعت هم گاز طبیعی زیادی مصرف می‌کند و بعد برق و به همین دلیل اول گاز صنایع را قطع می‌کنند.
وی با واکاوی مصرف انرژی و میزان تولید آن در برخی کشورها و مقایسه آن با ایران عنوان کرد: در تمام دنیا گاز 22 درصد، نفت 30 درصد، ذغال سنگ 26 درصد، روش های سنتی 7 درصد و سولار 1 درصد، اتمی 4 درصد و آب 6 درصد است اما در ایران نزدیک 40 درصد خانگی، 28 درصد صنعت و 28 درصد حمل و نقل و این مصرف خانگی و صنعت با دنیا همخوانی ندارد و خانگی هم 78 درصد گاز طبیعی و 11 درصد برق مصرف می‌کند.
وی با بیان اینکه قیمت حامل‌های انرژی باید در یک فرایند چند ساله، اصلاح شود اظهار کرد: من فکر می‌کنم از سال 1408 وارد کننده هر نوع انرژی شویم و دولت مجبور شود در 5 سال آینده فکری برای بحث انرژی و اصلاح قیمت داشته باشد و جلوی یارانه‌های پنهان خود را هم بگیرد.
تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه اقدامات دولت بیانگر این است که گرانی در برخی کالاهای اولیه مشهود است افزود: چون بهره‌وری کمی داریم باید به تدریج قیمت ها را در انرژی بالا ببریم و می‌توانیم 50 درصد قیمت جهانی بالا ببریم و این مزیت را حفظ کنیم تا گاز را به صنایع ارزان‌تر بدهیم.
وی با بیان اینکه قیمت‌های فعلی معقول نیست تصریح کرد: دولت کالای عمومی تولید نمی‌کند، اقتصاد غیر رسمی شده و تسهیلات مصرفی به جای سرمایه‌ای پرداخت می‌شود و هیچ اشتغالی هم ایجاد نمی‌کنند.
عبده تبریزی در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری در آینده به چه نحو خواهد بود عنوان کرد: سرمایه‌گذاری حتما باید صورت بگیرد و چون یک کشور در حال توسعه هستیم باید در بخش‌های مختلف ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش بدهیم تا به اهداف برسیم.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.