تاریخ انتشار: ۲۱ آبان, ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰ کد خبر: 1888
نبیل، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد در نشست این کمیسیون با اشاره به چالش های گردشگری یزد، گفت: مسئولان استان باید حمایت جدی تری از این حوزه داشته باشند.
نبیل، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد:

احیای مثلث طلایی گردشگری ایران در دستور کار کمیسیون گردشگری اتاق یزد

نبیل، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد در نشست این کمیسیون با اشاره به چالش های گردشگری یزد، گفت: مسئولان استان باید حمایت جدی تری از این حوزه داشته باشند.

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با دستور جلسه بررسی بررسی چالش های گردشگری یزد برگزار شد. در ابتدای این نشست اصغر آقا نبیل؛ رئیس کمیسیون گردشگری اتاق یزد با بیان اینکه اتاق بازرگانی ظرفیت های خوبی دارد که می تواند رایزنی در زمینه های قوانین و مقررات و یا تسهیلات برای رفع چالش ها داشته باشد، گفت: حوزه گردشگری در استان علی رغم اینکه شهر جهانی هستیم و در مثلث گردشگری کشور قرا داریم با مشکلات فراوانی روبرو است اما کمیسیون گردشگری می‌تواند گامی موثر در رفع این مشکلات و چالش ها داشته باشند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق یزد با بیان اینکه بخش خصوصی در کنار دولت، زحمت زیادی برای یزد کشیده تا گردشگری در این استان فعال و به عنوان مقصد گردشگری مطرح باشیم، ادامه داد: انتظار داریم از ظرفیت های اتاق و مجموعه استان در خدمت گردشگری بهره ببریم و در گردشگری به عنوان بخشی از اقتصاد، رشد خوبی را تجربه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در مجلس شورای اسلامی هم کمیسیون گردشگری داشته باشیم، افزود: در مجلس  کمیسیون صنایع و معادن داریم اما حرف از گردشگری که می شود به فراکسیون بسنده شده و این مطالبه را داریم که کمیسیون گردشگری در مجلس نیز ایجاد شود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق یزد با اشاره به فعالیت تعدادی از تشکل های صنفی و برخی فعالیت های مشابه مثل شورای شهر و شهرداری، اتاق بازرگانی و … پیشنهاد داد: برنامه های مناسبی برای هم افزایی  وفعالیت منسجم بین این تشکلها برای پیشبرد اهداف گردشگری یزد اجرا شود تا همه تشکلها و فعالان این حوزه در کنار هم برای پیشبرد توسعه و غنای گردشگری یزد تلاش کنند.

وی با اشاره به مثلث طلایی گردشگری ایران شامل شهرهای یزد، اصفهان و شیراز خاطرنشان کرد: چندی قبل تفاهم نامه به پیشنهاد اتاق یزد با اتاق های بازرگانی دو شهر دیگر برای توسعه این مثلث طلایی به امضا رسید که هم اکنون بایدبرای بهره برداری مناسب از آن تلاش کرد.

نبیل افزود: از جمله این فعالیت ها میتواند مشارکت در برگزاری نمایشگاه های بین المللی وملی باشد که با مشارکت سه اتاق و با قدرت و توان بالا خصوصا در عرصه بین المللی فعالیت کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزدبا دستور ددیگر این جلسه اشاره کرد و گفت: با توجه به تدوین برنامه نمایشگاه های تجاری استان، مقرر شد حوزه گردشگری استان یزد، حداقل یک نمایشگاه بین المللی را تا پایان سال در دستور کار خود قرار دهند و در تقویم نمایشگاه تجاری استان گنجانده شود تا با حمایت اتاق و سایر نهادها، گردشگری یزد، حضور پررنگی داشته باشد.

نبیل در ادامه به تشریح چالش های حوزه گردشگری پرداخت و با تاکید بر اینکه مسئولان استان باید حمایت جدی تری از این حوزه داشته باشند، گفت: تلاش شود در چند ماه آینده حداقل یک مشکل از مشکلات متعدد حوزه گردشگری در این استان حل شود، برنامه کاربردی برای تقویت گردشگری استان ارائه و با توجه به ظرفیت‌های حوزه گردشگری در استان جذب بیشتر گردشگر را داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: قابلیت‌های متعدد گردشگری از جمله گردشگری طبیعت، سلامت، ورزشی، فرهنگی و … در استان وجود دارد که باید با شناسایی و رفع نقاط ضعف استان در رابطه با جذب گردشگر، در تمامی حوزه‌های مرتبط اقدام شود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق یزد یادآور شد در حوزه پرواز به مبدا یا مقصد یزد، چالش های جدی وجود دارد. خصوصا در پروازبین المللی یزد دچار مشکلات فراوانی است و باید با یکی از شهرهای استانبول، دوحه یا دوبی برنامه ریزی لازم برای خط پروازی داشته باشیم. این مسئله در دستور کار کمیسیون گردشگری اتاق یزد خواهد بود.

نبیل افزود: در گذشته در حوزه حمل و نقل ریلی یک حداقل پنج رام مسافری قطار داشت که با کیفیت های مختلف ارائه میشد که هم اکنون این مسئله به یک رام با کیفیت پایین تنزل پیدا کرده است. مقرر شد با همکاری فعالان اقتصادی استان، زمینه لازم برای حضور بخش خصوصی یزد در حوزه حمل و نقل ریلی فراهم شود وکمیسیون یک جلسه اختصاصی برای این موضوع خواهد داشت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی یزد خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری گردهمایی بومگردیهای کشور در شهر اردکان، مقرر شد اتاق یزد حمایت لازم برای برگزاری مناسب این رویداد را داشته باشد.

مجتبی دستمالچیان، رئیس اتاق بازرگانی یزد هم حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را پیش‌شرط ضروری توسعه صنعت گردشگری استان دانست و افزود: حمل و نقل از چالش های جدی این حوزه است، یکی از موارد تأثیرگذار برای حضور گردشگران توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که در استان از ضعف‌های زیادی رنج می‌برد.

وی اضافه کرد: کمبود وسایل حمل و نقل از جمله اتوبوس، هواپیما و قطار به شدت در استان یزد محسوس است که این موضوع مطالبه همه فعالان گردشگری بوده و حتی مردم یزد هم برای سفر مشکل دارند.

دستمالچیان از مشارکت و ورود بخش خصوصی برای حل مشکل حمل و نقل خبر داد و تصریح کرد: راه‌اندازی شرکت‌های حمل و نقلی باید خروجی خوبی برای استان داشته باشد و خدمات رفاهی برای مردم به ارمغان بیاورد.

رئیس اتاق بازرگانی یزد تاکید کرد: این تشکل در نظر دارد هدایای مورد نیاز خود برای سفراو مقامات کشورهای خارجی را در حوزه صنایع دستی یزد تامین کند.

در ادامه این جلسه رستگاری، مدیرکل جدید میراث فرهنگی و گردشگری استان با تقدیر از تلاش های کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد، گفت: فعالیت چنین تشکلی در این سطح میتواند بسیاری از چالش های این حوزه را حل کند.

وی با تاکید بر ضرورت فعالیت پررنگ تشکل های گردشگری در این حوزه خاطرنشان کرد: بسیاری از چالش ها به مشارکت بخش خصوصی نیاز دارد که میتوان با هم افزایی در توسعه این صنعت در یزد موفق شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از اتاق بازرگانی خواست حمایت خود را در حوزه صنایع دستی نیز انجام دهد.

در این جلسه تعدادی از مدیران و جمعی از فعالان حوزه گردشگری  نیز حضور داشتند که به بیان مشکلات و چالش‌های این حوزه پرداختند. کمبود نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای، بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران بزرگ به حوزه گردشگری، بروکراسی اداری و عدم همکاری ادارات برای تسریع در فرایند گسترش زیرساخت‌های گردشگری، تاخیر و نبود پروازو نبود ساخت‌های گردشگری جانبی از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود‌.

 

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.