تاریخ انتشار: ۲۸ مهر, ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۹ کد خبر: 1173
دومین نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی یزد:

قوانین دولت برای بخش خصوصی سختگیرانه است|ضعف هماهنگی بین دستگاه های دولتی

رئیس کمیسیون صنعت اتاق یزد با انتقاد از اینکه هماهنگی بین دولت و تشکل ها و انجمن های بخش خصوصی وجود ندارد اظهار داشت: قوانین دولت برای بخش خصوصی سختگیرانه است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، محمدتقی خالقیه در دومین نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی یزد اظهار داشت: متاسفانه امکان تامین ارز وجود ندارد و ارزی در کشور نداریم و صادرکنندگان نیز نمی توانند تعهدات ارزی خود را ایفا کنند.
وی با بیان اینکه صنعت در سطح کشور مشکلات متعددی دارد و هنوز هم در برخی از صنایع مجوزهایی صادر می شود که مشکلات را شدت بخشیده افزود: در سطح استان 63 پروانه تاسیس کارخانه کاشی صادر شده در حالیکه صنایع کاشی و سرامیک با مشکلات متعدد مواجه هستند و در تامین برق و گاز خود مانده اند.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق یزد با بیان اینکه کارخانه های فعلی هم با نصف ظرفیت کار می کنند عنوان کرد: این موضوع باعث شده قیمت تمام شده کالا افزایش یابد و با کشورهای خارجی مثل هند که رقیب اصلی کاشی است نتوانیم رقابت کنیم.
وی با بیان اینکه بازارهای بین المللی را از دست دادیم و فقط چند بازار محدود برای ما مانده است ادامه داد: دولت هم حمایتی ندارد و با افزایش نرخ و تعرفه مشکلات ما را افزایش می دهد.
فرشادپور؛ عضو کمیسیون با اشاره به تعدد مشکلات در حوزه تولید و صادرات گفت: در خصوص محدودیت ارزی در کمیسیون واردات و بازرگانی هم با حضور مسئولان طرح موضوع شد و در نهایت به این نتیجه ختم شد که کشور ارزی برای تخصیص ندارد و همه مشکلات ارزی هم در این است.
وی با بیان اینکه از سال 92 به بعد که رویه دستوری روی نرخ ارز شروع شد افزود: تنها اتفاقی که افتاد طی این سال ها پله های قیمت کذاری ارز تغییر کرد و همواره اختلاف 20 درصد هم بیم ارز نیمایی و بازار آزاد رعایت شد.
فرشادپور با بیان اینکه برای همه محرز است که قیمت گذاری دستوری ارز چه فاجعه ای به بار آورده است ادامه داد: وقتی سامانه نیما داریم و صادرکننده را مجبور می کنیم که ارز خود را اینجت ثبت و عرضه کند و واردکننده هم با ارز آزاد وارد کند تکلیف کار روشن است.
وی با اشاره به معلق شدن ثبت سفارش ها در سامانه از پایان شهریورماه خاطرنشان کرد: نبود ارز باعث شد کسانی که در نوبت ثبت سفارش بودند به دلیل سهمیه بازرگان و تولیدی معلق شوند تا بخشنامه رویه جدیدی به خود بگیرد.
این عضو کمیسیون اتاق با بیان اینکه نرخ آزاد گرچه معامله می شود اما رسمیت ندارد افزود: واضح است که اگر این بخشنامه ها موثر بود تاکنون به نتیجه رسیده بود و حداقل ارز باید تامین می شد اما امروز نبود ارز بیانگر تاثیر تصمیمات و ابلاغیه ها و بخشنامه ها است.
وی تصریح کرد: نگرش به سیستم صادرات و واردات باید تغییر کند و نمی شود که دستوری به این مقوله نگریست بلکه باید اجازه داد تا بر اساس عرضه و تقاضا پیش برود.
عشقان ملک؛ عضو دیگر این کمیسیون هم با بیان اینکه مسائل و مشکلات تکراری است و بارها مطرح شده اما آنچه را که می گوییم و طرح می کنیم تاثیری در حل مشکلات ندارد گفت: هرسال و فصل به فصل به تعداد مشکلات و چالش های صنعت و تولید افزوده شده است.
وی ادامه داد: بازار هدف را داریم از دست می دهیم و مشتری های ما نیز به وضوح مشکلات مملکت ما را می دانند و از این اقدامات دولت سوء استفاده می کنند و مجبوریم که مرتب قیمت را کاهش دهیم.
عشقان ملک عنوان کرد: وقتی نمی شود ارز وارد کنیم پس دو راه داریم یکی اینکه صادر نکنیم و یا اینکه ارز را از شرکت های تامین کننده دولتی گران تر بخریم و تعهدات ارزی خود را رفع کنیم.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.